این روزها زندگی در جامعه مدرن به سمتی میره که خواه ناخواه باعث تغییرات زیادی تو رفتار همۀ آدم­ها میشه. روز به روز چیزای جدید تری میاد تو بازار، همه چیز گرون تر و در عین حال بیشتر و بیشتر میشه، یک وقتایی تفاوت زیادی هم که بین سطح زندگی آدم ها وجود داره به این اختلاف دامن میزنه، و تنها بودن آدم در زندگی باعث میشه آدم بیشتر و بیشتر درون خودش فرو بره و همین باعث میشه با وسواس زیادی  زندگی خودش و زندگی بقیه مردم رو دنبال کنه. این پیگیری مستمر و موشکافانه پی بردن به جزئیات زندگی خواسته و ناخواسته مقایسه رو به دنبال داره به خصوص وقتی که ما نداشته های خودمون و داشته های دیگران رو بزرگ میکنیم و همین باعث میشه با حسرت و گاه دلخوری زندگیشون رو نظاره­گر باشیم.

مقایسه کردن زندگی را زهر میکنه

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش زرد کلیک کنید

مقایسه زندگی را زهر میکنه

اگه می خواید از زندگی تون لذت ببرید، باید زرنگ باشید و نذارید دیگران شما را توی مسیر مقایسه کردن بندازن. دوره نوجوونی و جوونی تون را با مقایسه کردن از بین نبرید. اگه پدر و مادرتون هم دیگران را به رخ شما می کشن، به اونها تذکر بدید و بهشون یاداوری کنید که هرکسی شرایط و ویژگی های خودش را داره و قرار نیست همه مثل همدیگه زندگی کنن.

حالا میخوایم بهتون راهکارهایی ارائه بدیم که به جای بزرگ کردن نداشته های خودتون و با حسرت نگاه کردن به داشته های دیگران، این مقایسه وسواس گونه رو فراموش کنید. اینجوری وقتی خودمون رو مقایسه نکنیم عزت نفسمون حفظ میشه و گاه حتی اعتماد به نفس بیشتری داریم، دلخوری و حسرت ناشی از این تفاوت ها رو میتونیم تو زندگیمون کمرنگ کنیم و شاید این خودش سرچشمۀ تغییرات پشت سرهم تو زندگی­مون باشه.

ما باید بلاخره یک وقتی رو تو زندگیمون پیدا کنیم که از داشتن احساس منفی نسبت به خودمون دست برداریم و راهی رو در پیش بگیریم که باعث افزایش اعتماد به نفسمون بشه، اینجوری میتونیم هرچند با دشواری ولی بلاخره به چیزایی که میخوایم و آرزوشون رو داریم برسیم

راه حل چیه؟؟؟

 

خودتون و نگاهتون به مسایل را بهتر بشناسید

اوّلین کار و قدم اینه که ببینیم ما چطور به مسایل  و خودمون توجه می کنیم. چه چیزهایی توجه ما را به خودشون می کشند. و علاقه مندی ها مون و ارزش های تعریف شده درون ذهن ما چی هستن.  آرزو ها و هدف های ما در زندگی چی هستن. بدون شناخت کافی از خودمون نمی تونیم مشکل مقایسه کردن مون را حل کنیم.

اعتماد به نفس داشتن در مقابله با مقایسه کردن

حالا قدم دوم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس

این مهم ترین کلید زندگیه برای هر رفتاری که میخوایم داشته باشیم و هرکاری که انجام میدیم. همۀ ما آدم ها بر اساس اتفاقاتی که برامون میفته روزهای مختلفی رو تجربه کردیم و این اتفاقات زندگی اگه خوب باشند باعث میشند اعتماد به نفسمون خوب باشه و احساسمون مثبت بمونه و اگر مسئله ناراحت کننده­ای داشتیم حالمون کل روز و یا حتی کل هفته گرفتست و روی رفتارمون تاثیر منفی میذاره. ولی نکته کلیدی که گفتم همین جاست، با وجود وقایع جورواجوری که در طول روز بر مبنای اتفاقات و رفتارها تجربه میکنیم مهمه که به عنوان یک ویژگی اخلاقی همیشگی اعتماد به نفس خودمون رو همیشه حفظ کنیم و نگهش داریم و حتی چه بهتر که ارتقا بدیم. اعتماد به نفس به ما کمک میکنه تا بعد از اینکه تو قدم اول خودمون رو ارزیابی کردیم و شناختیم حالا برای رسیدن به چیزی که میخوایم حرکت کنیم و اجازه ندیم که دیگران مارو کنترل کنند و یا برامون تصمیم بگیرن، اجازه ندیم که تحقیرمون کنند و یا به جای ما فکر کنند. بلکه این ما هستیم که قدم تعیین شده رو برای خودمون برمیداریم

رفتارهای مقایسه ای را بشناسیم

اون رفتارهایی که باعث مقایسه میشند رو بشناسید. این قدم بعدی ماست

این رفتار مقایسه ای همونی هست که ما خودمون و دیگران را باهم میبینیم و با این مقایسه به تفاوتی که بین ما و دیگران وجود داره پی میبریم. حالا چه راهکاری لازم داریم که این مقایسه باعث نشه ما اعتماد به نفسمون رو از دست بدیم. اگرچه کار راحتی نیست ولی توی این قدم باید مقایسه مثبت داشته باشیم. یعنی چی؟ یعنی اینکه اگه یک ویژگی رو در کسی دیدیم که باعث حسادت ما شده، به جای حسادت، بهتره داشتن اون ویژگی رو توی خودمون تقویت کنیم. مثلا همین اعتماد به نفس رو اگر در کسی دیدیم،  بهتره خودمون رو نبازیم و به اون هم حسادت نکنیم. عاقلانه ترین کار ممکن اینه که این اعتماد به نفس بالا رو در خودمون پرورش بدیم.

 

مقایسه مثبت خوبه ولی مقایسه بد نه

مقایسه منفی یعنی چی؟

 

رفتار های مقایسه ای را یادداشت برداری کردن

یادداشت برداری

مرحله بعدی یادداشت کردن احساس و فکرها مونه. تصور کنید که ما خودمون را با دیگران مقایسه کردیم و حالا  داشته های دیگران در برابر نداشته هامون داره ما را ناراحت میکنه. بهتره این جور وقتها احساس و نگرشمون رو یادداشت کنیم و اینو پشت گوش نندازیم. شاید بعد از یک مدت احساس همون لحظه رو فراموش کنیم پس بهتره همون موقع حسمون رو بنویسیم. مثل حس ناراحتی که از دیدن یک لباس و یا ست کیف کفش کسی در ما ایجاد شده، ناراحتی از این که توانایی مالی خرید اون جنس رو نداریم ولی کسی دیگر داره. این حسادت و غصه رو یادداشت کنیم
حالا که همۀ این کارها رو انجام دادیم و نگرش خودمون رو یادداشت کردیم باید به ریشه یابی رفتار مقایسه ای خودمون مشغول بشیم. شاید در مدرسه در کودکستان و یا در خونه در برابر خواهر و برادر ها این رفتارها و مقایسه های اشتباه بزرگ ترها روی ما تاثیر گذاشته و باعث ایجاد یک حس منفی حسادت و مقایسه منفی شده. هرچیزی که باشه هر چه قدر هم سخت، مهم اینه که با پیدا کردن ریشه رفتارمون قدم اصلی یعنی حل مشکل رو برداریم و به این مقایسه منفی و این حسادتی که ما رو آزاد میده پایان بدیم.

لیست سپاس گذاری داشته باشید

اول اینکه قدر چیزایی که داریم رو بدونیم. میدونم این جمله خیلی کلیشه ایه  و شاید از خیلی ها شنیدید امّا ایمان داشته باشید که این راه حل خیلی جواب میده و مفیده. قدر داشته هامون رو که بدونیم باعث میشه خودمون رو بیشتر دوست داشته باشیم و اعتماد به نفسمون رو از دست ندیم. چیزهایی که در زندگی داریم و یا چیزهایی که به دست آوردیم هرچند کوچیک و ناچیز به خاطر بیاریم و قدرشون رو بدونیم.  از لحظه های خوبی که با دوستاتون داشتید و جاهایی که باهاشون رفتید. خاطرات خوب و چیزای کوچیکی که با زحمت خودتون به دست آوردید در خاطر داشته باشید و توی لیست سپاس گذاری بنویسید. خیلی ضروری نیست که هر لحظه و هر وقت این لیست رو بنویسید بلکه نوشتن گه گاه داشته های خوب و احساسی که نسبت بهشون دارید به همراه مرور گاه به گاه این لیست خاطرات خوبی رو به یاد میاره و حس خوشایندی ایجاد میکنه. احساسات ناگهانی خودتون رو بنویسید و مطمئن باشید که با مرورش بعدها حس خوبی خواهید داشت.

با خودتون مهربون باشید

با خودتون مهربون باشید

خودتون رو دوست داشته باشید و برای داشته هاتون قدردان خودتون باشید. خودتونو تشویق کنید . مهربون بودن با درونتون و دوست داشتن خودتون  ، هرجور که هست باعث میشه حس خوشایند درونی تون تقویت شده  حتی اگه خیلی ازش اطلاع نداشته باشید. پس شاید وقتشه که این حس بد رو بزنیم کنار و پرخاشگری و خشونت در حق خودمون رو در زندگی کم کنیم و بیشتر و بیشتر با مهربونی قدر خودمون رو بدونیم.
اختیار خودتون رو به دست بگیرید

اختیار خودتون رو به دست بگیرید

همون طوری که گفتم با پرورش اعتماد به نفس میتونید اجازه ندید که دیگران احساستون رو کنترل کنند و اینجوری اختیار زندگی و احساستون رو در دست دارید. دست برداشتن از مقایسه توی زندگی های امروزی کار سختیه و همه این رو میدونیم. شاید دست ما نباشه جلوی این همه تغییر رو بگیریم اما این دست ماست که خودمون رو دوست داشته باشیم و با مهربونی در حق خودمون تلاش کنیم که جلوی مقایسه منفی رو بگیریم. این مقایسه منفی که باعث حس حسادت و ناراحتی های جورواجور میشه رو خودمون میتونیم متوقفش کنیم و بهتر بودن و بهتر شدن رو تمرین کنیم.