مشکل خجالت ، مشکلی هستش که خیلی از ما حتی بزرگسالها با اون مواجه هستیم . راههای زیادی برای مبارزه با خجالت کشیدن وجود داره .اگه این مشکل را دارید . این راهها را امتحان کنید و با ما درمیون بذارید

خوش برخورد باشید.

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش زرد کلیک کنید

۱-خوش برخورد باشید.

آیا شما از کسی که چهره ش درهمه یا همیشه سرش پایینه استقبال می کنید؟ احتمالا نه. زبان بدن ما می تونه در نگاه دیگران به ما تحول ایجاد کنه، حتی قبل از اینکه شروع به حرف زدن کنیم. به جای اینکه سر به زیر و کم حرف باشید سعی کنید یه خنده کوچیک همراه با اعتماد به نفس به لب داشته باشید و با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید.

زبان بدن و حرکت های مناسب چهره باعث میشه دیگران متوجه بشن که شما دوست دارید با اونا ارتباط داشته باشید. موقعی که دارید با کسی حرف می زنید با آرامش روبروش تکیه بدید، دست ها و پاهاتون رو به هم قفل نکنید و تو یه موقعیت آروم و بی استرس قرار بگیرید.

متوجه این موضوع باشید که زبان بدن نه تنها نشون دهنده ی حالت شما به دیگرانه بلکه این اعتماد به نفس رو در شما به وجود میاره که عملکرد های بهتری هم داشته باشید. تحقیقات نشون میده قرار گرفتن در موقعیت های این شکلی یه نوع حس پیروزمندانه و غالب رو در شما ایجاد می کنه. از طرف دیگه قرار گرفتن تو موقعیت هایی مغایر با اونچه گفته شد القای احساس درماندگی و آسیب پذیری رو در شما بیشتر می کنه.

تو یه برنامه شوی تلویزیونی به نام “تد تاک” نشون داده که این موقعیت های غلبه و پیروز مندی تقریبا بین تموم موجودات زنده مثل انسان ها، میمون ها و حتی پرنده ها وجود داره. قرار گرفتن تو همچین موقعیت ها و موضع های قدرتی باعث می شه شما به این باور برسید که قدرت و اعتماد به نفس کافی رو برای تحت کنترل گرفتن شرایط پیش رو دارید.

قرار گرفتن دو تا پنج دقیقه ای تو موضع قدرت می تونه موتد شیمیایی موجود در مغز رو تغییر بده، تستسترون رو افزایش بده و هورمون هایی رو که باعث ایجاد استرس میشن کم کنه. تجسم کردن این چنین مواضعی کمک می کنه اعتماد به نفستون زیاد بشه و ریسک های بیشتری تو زندگیتون کنید.

در محیط های اجتماعی قرار بگیرید

۲-در محیط های اجتماعی قرار بگیرید

بهترین راه برای آشنا شدن با افراد جدید قرار گرفتن تو محیط هاییه که بتونید افرادی رو ملاقات کنید. مثلا به مهمونی های دوستانه یا دید و بازدید های ایام عید برید و سعی کنید مثلا تو یه روز تا آخر شب حداقل با یه شخص آشنا بشید. یا مثلا تو محیط مدرسه یا دانشگاه تو گروه های فرهنگی هنری نقش موثر داشته باشید.

یه محقق می گه بهترین راه برای غلبه بر خجالتی بودن اینه که تو محیط هایی قرار بگیرید که افراد زیادی اونجا هستن، مثلا تو یه فست فود کار کنید. کار کردن تو رستوران مک دونالد تو دوران نوجوانی ش مجبورش کرد با افراد غریبه ی زیادی روزانه ارتباط داشته باشه. با انجام این چنینی کارایی او تونست تا حد زیادی تو شرایط پر استرسی که باعث ایجاد خجالت در او میشد آمادگی لازم رو پیدا کنه و با اونا مقابله کنه.

از دوستای خودتون بخواید که شما رو به دوستا و آشناهاشون معرفی کنن. این یه راه فوق العاده برای ملاقات افراد جدیده. علاوه بر این لازم نیست که شما نگران این باشید که اونا رو نمی شناسید، بلکه همون دوست خودتون به عنوان واسطه عمل می کنه. و همین طور این دوستی ها آشنایی ها رو به شکل شاخه شاخه گسترش بدید.

صحبت کردن رو تمرین کنید

۳-صحبت کردن رو تمرین کنید

هر چند شاید این یه کار غیر عادی باشه، جلوی آینه وایستید، یا چشماتونو ببندید و تصور کنید با یه شخص دیگه دارید گفتگو می کنید. اینجوری تمرین کردن باعث میشه استرس و اضطراب حاصل از صحبت کردن با غریبه ها براتون کمتر بشه. یه جورایی میشه گفت ارباطات شما با بقیه مثل بازی کردن نقش تو فیلماس. خودتون رو یه آدم اجتماعی و اهل معاشرت فرض کنید و وارد ارتباط با بقیه شید. بعد از نقشتون خارج شید و کاری رو که تمرین کردید عملی کنید.

-استعداد هاتونو به نمایش بذارید

۴-استعداد هاتونو به نمایش بذارید

به نمایش گذاشتن توانایی ها و استعداد هاتون نه تنها باعث میشه اعتماد به نفستون پیش بقیه مردم بالا بره، بلکه خیلی هم شما رو جذاب نشاون میده. مثلا اگه به هنر علاقمندید نقاشی و کارهای هنری ایجاد کنید و اونا رو در معرض دید بقیه قرار بدید. اینجوری با هنرها و استعداد های خودتون خیلی بهتر می درخشید. راه هایی پیدا کنید که با افرادی بیشتر وارد معاشرت شید که اونا هم علایق و استعداد هایی شبیه به شما دارن. با پرداختن به کار های مورد علاقتون و اینکه نشون بدید که از اون کار لذت می برید، میتونید افراد زیادی رو جذب خودتون کنید.

از دیگران تعریف و تمجید کنید

۵-از دیگران تعریف و تمجید کنید

بعضی از مکالمه های خوب اینجوری شروع میشن: “من از لباست خوشم میاد. از کجا خریدیش؟” تعریف و تمجید از دیگران به طور طبیعی یه حس خوب از شما براشون ایجاد می کنه، چون شما کاری کردین که حس خوبی نسبت به خودشون پیدا کنن. این کار باعث میشه رو لبای خودتونم لبخند بیاد، چون با این کار یه نفر دیگه رو خوشحال کردید.

اگه اون شخص رو از قبل میشناسید موقع تعریف کردن ازش، اسمش رو هم بگید. همچنین به شکل خاصی ازش تعرف کنید. مثلا نگید: “خوشتیپ شدی” به جاش بگید:”چه مدل موهای قشنگی…این مدل واقعا بهت میاد”

تو فعالیت های روزمره تون سعی کنید چندین بار و در مورد چندین شخص اینجوری تعریف و ستایش کنید. البته یه شخص رو چندین بار مورد تعریف و تمجید قرار ندید. و نتیجه ش روببینید که با این کارتون چندتا مکالمه ی خوب شکل گرفت و با چند نفر جدید آشنا شدید.

قدم های کوچیک بردارید.

۶-قدم های کوچیک بردارید.

سعی کنید خیلی آروم آروم و تو کارتون پیشرفت کنید. این کار باعث میشه با هر قدمی که بر میدارید و هر پیشرفتی که می کنید چیز های جدید تری باد بگیرید و در نهایت با حجم عظیمی از پیشرفت و ترقی خودتون مواجه میشید. کار های این چنینی مثل حرف زدن با افراد جدید و پیدا کردن موقعیتت برای ارباط با دیگران رو همینجوری ادامه بدید. و این گونه پیشرفت هاتونو در ارتباط با بقیه به فال نیک بگیرید، پیشرفت هایی مثل تعریف و تمجید از دیگران یا دور کردن افکار منفی از ذهنتون یا …