می تونین با ارتباط چشمی مهارت ارتباط اجتماعیتون رو بالا ببرین. یا اینکه می تونین با استفاده از زبان بدنتون یه شنونده ی خوب باشین. سعی کنین کلمات رو درست تلفظ کنین و سرعت حرف زدنتون زیاد نباشه. تلاش کنین که صدای رسا و با انرژی ای داشته باشین و متناسب با هر شرایطی از تن صدای مناسب با اون شرایط استفاده کنین.دونستن اینکه ارتباطات به چی گفته میشه

ادامه مطلب

بخش اول: شناخت اصول اولیه ی ارتباطات اجتماعی

دونستن اینکه ارتباطات به چی گفته میشه

۱-دونستن اینکه ارتباطات به چی گفته میشه

به فرآیند انتقال علامت/ پیام بین یک گیرنده و یک فرستنده از طریق روش های مختلف (نوشتن، حرف زدن، زبان اشاره)، ارتباطات  گفته میشه. همچنین شامل شیوه ای که ما برای ایجاد و بهبود روابطمون استفاه می کنیم هم میشه.

۲-قدرت گفتن افکارتون رو داشته باشین

مطمئن باشین که حرف های ارزشمندی داشته باشین. هر روز زمانی رو به فکر راجع به احساسات و عقایدتون اختصاص بدین تا بتونین به صورت مناسب اون ها رو به بقیه هم منتقل کنین. به خصوص افرادی که برای حرف زدن دو دل هستن باید اینکار رو انجام بدن چون اینطوری دیگه فکر نمی کنن که حرفاشون ارزش بیان کردن نداره. بعضی وقتا ممکنه یه موضوع واسه یه نفر مهم باشه ولی برای یه شخص دیگه اینطور نباشه یا حتی اون موضوع برای یه نفر دیگه مهم تر هم باشه.

۳-تمرین کنین

بالا بردن مهارت ارتباط اجتماعی با تعاملات ساده شروع میشه. مهارت ارتباط رو میشه هر روز تمرین کرد، از ارتباط اجتماعی گرفته تا ارتباط حرفه ای. یاد گرفتن مهارت های جدید زمان می بره اما هر دفعه که ازین مهارت ها استفاده کنین، فرصت ها و موقعیت های مناسبی رو به دست میارین.

بخش دوم: برقراری ارتباط با مخاطب

ارتباط چشمی برقرار کنین

۱-ارتباط چشمی برقرار کنین

فرقی نمی کنه که شما گوینده باشین یا شنونده، نگاه کردن به چشم کسی که در حال مکالمه باهاش هستین به موفق تر بودن نعاملتون کمک می کنه. ارتباط چشمی نشون دهنده ی علاقه شما به موضوعه و مخاطبتون رو تشویق می کنه که اون هم به موضوع بحث علاقمند بشه.

یکی از روش ها راجع به این موضوع، اینه که اول به یه چشم مخاطبتون نگاه کنین و بعدش به چشم دیگش. با انجام این کار به صورت مکرر، چشم های شما طوری به نظر میاد که انگار داره برق می زنه. یه راه دیگه اینه که روی صورت مخاطبتون یه “T” تصور کنین که خط بالای اون روی ابروهای مخاطبتون قرار می گیره و خط عمودیش روی بینی مخاطب قرار می گیره. بعدش روی نقاط مختلف این “T” روی صورت مخاطبتون نگاه کنین و متمرکز بشین.

۲-از حرکات بدن استفاده کنین.

این حرکات شامل حرکات دست ها و بدن میشه. طوری رفتار کنین که تمام بدنتون در حال صحبت باشه. برای صحبت های خصوصی یا گروه های کوچیک از حرکات کم استفاده کنین. ولی با افزایش اندازه ی گروهی که توش قرار گرفتین، می تونین از حرکات بیشتر استفاده کنین.

۳-پیام های در هم و برهم به مخاطبتون انتقال ندین

طوری رفتار کنین که کلمات، حرکات بدن، حرکات صورت و تن صداتون با هم هماهنگ باشه. ادب کردن یه نفر همراه با لبخند، پیام های متفاوتی رو میفرسته و بنابراین تاثیری نداره. پس اگه قراره یه پیام منفی رو منتقل کنین،کاری کنین که کلماتتون، حرکات صورتتون و تن صداتون با اون پیام هماهنگ باشه.

۴-حواستون باشه که بدنتون داره چه پیامی رو منتقل می کنه

زبان بدن می تونه حرف های بیشتری نسبت به زبان آدم انتقال بده. حالت استاده با دستان آرام در کنار بدن، به افراد این پیام رو منتقل می کنه که شما در دسترس و آماده شنیدن حرف های اون ها هستین.

دست های و شونه های خم شده، نشون دهنده ی عدم تمایل برای حرف زدن یا ارتباط برقرار کردنه. بعضی مواقع، مکالمه قبل از این که شروع بشه، از طریق زبان بدنتون که به بقیه میگه مایل به مکالمه نیستین، به پایان می رسه.

وضعیت مناسب و حالت استاده ی قابل دسترس باعث میشه که حتی سخت ترین مکالمات، به آرومی پیش برن.

۵-دیدگاه ها و عقاید سازنده ای رو ابراز کنین

دیدگاههایی که توی یه مکالمه مطرح می کنین اثر خیلی زیادی روی شخصیتی که از خودتون برای دیگران معرفی می کنین داره. انتخاب کنین که می خواین صادق، صبور، خوش بین، صمیمی، محترم و پذیرای افراد باشین. راجع به احساسات دیگران واکنش نشون بدین و به شخصیت دیگران احترام بذارین. 

۶-مهارت های شنیدن موثر رو در خودتون بالا ببرین

یه شخص فقط نباید یه گوینده ی خوب باشه بلکه باید بتونه به حرف های دیگران هم خوب گوش بده و با موضوعاتی که مطرح می کنن ارتباط برقرار کنین. اجازه بدین شخص جملشو تموم کنه و وسط حرفش، عقاید و افکار خودتون رو ابراز نکنین.

بخش سوم: از کلمات مخصوص خودتون استفاده کنین.

کلماتتون رو شفاف بیان کنین

۱-کلماتتون رو شفاف بیان کنین

واضح صحبت کنین و زمزمه نکنین. اگه می بینین که افراد همیشه از شما میخوان حرفتون رو تکرار کنین، پس سعی کنین شمرده تر صحبت کنین.

۲-لغاتی که می خواین به کار ببرین رو درست تلفظ کنین

افراد میزان شایستگی شما رو از روی کلماتی که توی حرفاتون استفاده می کنین، می سنجن. پس اگه از تلفظ درست یه کلمه مطمئن نبودین، اون رو به کار نبرین. سعی کنین با خوندن کلمات جدید، هر روز دایره ی لغاتتون رو بیشتر کنین. برای یاد گرفتن تلفظ یه کلمه ی جدید از فرهنگ لغت استفاده کنین.

۳-از کلمات درست استفاده کنین

اگه معنی دقیق یه کلمه رو نمی دونستین، توی حرفاتون ازش استفاده نکنین. یه فرهنگ لغت بردارین و سعی کنین هر روز چند تا لغت جدید ازش یاد بگیرین. و بعدش از کلمات اون روز، توی مکالمه های اون روزتون استفاده کنین.

۴-شمرده صحبت کنین

اگه تند صحبت کنین، این پیام رو به افراد میدین که شما عصبی یا مردد هستین. با این حال، یادتون باشه که اونقدر آروم صحبت نکنین که افراد بخوان انتهای جملاتتون رو بگن تا حرفتون زودتر تموم شه.

۵-صداتون رو رساتر کنین

منظور یه صدای خیلی بلند یا شاکی نیست.  در واقع، یه صدای بلند و نرم شما رو مثل یه کارگر کارخونه که با صدای بلند حرف می زنه، نشون میده و باعث نمیشه که افراد شما رو جدی بگیرن. تمرین کنین  که گام صداتون رو پایین بیارین. مثلا آواز بخونین، ولی سعی کنین یه اکتاو پایین تر از آهنگ هایی که مورد علاقتونه بخونین. این کارو تمرین کنین و بعد یه مدت، صداتون رساتر میشه.

۶-به صداتون قوت بدین

از یکنواختی دوری کنین و سعی کنین صداتون پر جنب و جوش باشه. گام صداتون باید به موقع بالا بره و پایین بیاد. گوینده های رادیو این کارو خیلی خوب انجام میدن.

۷-از درجه ی صدای مناسب استفاده کنین

از درجه ی صدایی استفاده کنین که متناسب با موقعیت باشه. وقتی تنها و نزدیک به مخاطبتون هستین آروم و نرم صحبت کنین. و وقتی قراره توی فضاها و گروه های بزرگ تر صحبت کنین، درجه ی صداتون رو بالا ببرین.