تفکر قوی به این معنی نیست که زیاد فکر کنی یا ای

ن که سخت و طولانی فکر کنی، بلکه به این معنی هستش که درست و بهتر فکر کنی. تمرکز بر روی افزایش مهارت های فکر کردن باعث گشوده شدن راه های جدیدی در سبک زندگیتون میشه. وارد شدن در این راه نیازمند سازماندهی هستش. این راه باعث میشه که با خودت روراست باشی و به واقعیات شخصیت خودت پی ببری حتی بعضی جنبه های ناخوشایند شخصیتت و زندگیت. حالا بریم با همدیگه یه نگاه عمیق تر به این مسئله بندازیم و ببینیم که چطور میتونیم این جنبه از شخصیتمون رو قوی تر کنیم

درباره ی فرضیاتت و تفکراتت سوال بپرس

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش زرد کلیک کنید

روش یک از سه روش – افزایش مهارت سوال پرسیدن

درباره ی فرضیاتت و تفکراتت سوال بپرس

۱-درباره ی فرضیاتت و تفکراتت سوال بپرس

همه ی ما در مورد تقریبا همه چیز یه فرضیات و یه تفکراتی داریم. در واقع این چگونگی فهم مغز ما از واقعیات اطرافمون هستش، که جز به جز اطلاعات رو در کنار هم قرار میده و به یه دید یا مفهوم کلی از اون چیز خاص میرسه، در واقع این همون راهی هستش که به ما نشون میده که هر روز ما چه طوری میگذره و چگونه با مسائل و زندگی روز مره مون در رابطه با فهم مسائل برخورد میکنیم. ممکنه بگی که همه ی این چیزها حاصل تفکراتمون هستن، اما اگه همه ی این تفکرات غلط باشن چی?یا اگه کاملا درست نباشن چی? اونوقت تمام فرضیات دوباره باید از اول نوشته بشن و از ریشه درست بشن.

*اصلا واژه ی فرضیه به چه مفهومی هستش?انیشتین فیزیک دان بزرگ تاریخ به این سوال  پاسخ داده و گفته که روش قوانین نیوتون کاملا میتونه پاسخ گوی سوالات ما در زمینه ی واژه ی فرضیه باشه. انیشتین کاملا دید جدیدی رو در رابطه با طرز نگاه به دنیای اطرافمون باز کرد و گسترش داد.

*ما میتونیم واژه ی فرضیه رو  در زبان ساده تری توضیح بدیم. چرا ما هر روز صبح که از خواب بلند میشیم نیاز داریم که صبحونه بخوریم، حتی زمانی که گرسنه نیستیم? چرا ما احساس میکنیم که اگه صبحونه نخوریم بعدا در طول روز فشارمون میفته، وقتی حتی امتحانش هم نکردیم?

 

هیچ وقت اطلاعاتی رو در مورد چیزی قبول نکن تا زمانی که خودت بهش برسی و کشف کنی

۲- هیچ وقت اطلاعاتی رو در مورد چیزی قبول نکن تا زمانی که خودت بهش برسی و کشف کنی

مثل فرضیات، خواندن و به دست آوردن اطلاعات از منابع معتبر میتونه راه خوبی برای به دست آوردن اطلاعات باشه. به جای این که بری و دنبال صحت حرف های دیگران بگردی، بهتره اطلاعات و مدارک رو به دو دسته تقسیم بندی کنی، دسته ی اول اونایی هستن که از منابع قابل معتبر برداشت شدن و دسته ی دوم از منابع غیر معتبر. این راه بهت کمک میکنه که وقتت رو صرف فکر کردن و چک کردن حرف های دیگران، این که آیا قابل اعتبار هستن یا نه، نکنی و انرژیت و وقتت رو هدر ندی. اینم به خاطر داشته باش که حالا هر چیزی که در روزنامه مجله یا تلویزیون پخش میشه الزاما معتبر نیستش و نباید بهش به چشم یه مدرک معتبر نگاه کنی.

*به این مسئله عادت کن که همیشه دنبال کشف واقعیات باشی، و در برخورد با یه منبع همیشه دنبال این باشی که بدونی این منبع چقدر معتبره. اگه خودت با تحقیق به جایی نرسیدی از کسانی که این منبع و اطلاعات رو در اختیار دیگران گذاشتن بخواه که برات بیشتر در موردش توضیح بدن. خیلی زود متوجه میشی که چه چیزهایی لایق تحقیق بیشترن و چه چیزهایی نه، و متوجه خواهی شد که قبل از قضاوت بهتره که تحقیق کنی تا در مورد اون چیز خاص با اطلاعات کامل صحبت کنی و از دید بهتری به مسئله نگاه کنی.

 

همیشه ذهن سوال گرایی داشته باش

۳-همیشه ذهن سوال گرایی داشته باش

قبلا در مورد سوال در مورد فرضیات و یا سوال در مورد این که یه منبع چقدر معتبره با همدیگه یه چیزهایی خوندیم. حالا میخواهیم ذهنمون رو به این مسئله عادت بدیم که در مورد همه چیز سوال بپرسیم.سوال پرسیدن یکی از راهایی هستش که ذهنمون رو خلاق تر میکنه و  قدرت تفکرمون رو بالاتر میبره. اگه در مورد مسائل سوال نپرسی و ندونی که چگونه باید در رابطه با یک مسئله ی خاص برخورد کنی اینو مطئن باش که هیچ گاه به جواب نخواهی رسید.  سوال پرسیدن، تحقیق کردن و در نهایت به جواب رسیدن همان مفهوم تفکر عمیق و خلاق هستش.

*لامپ ها چگونه نور میدن?

*ماهی ها چگونه از آسمان در استرالیا فرود اومدن?

*رنگ برگ درختان در پاییز و بهار و تابستون چگونه دچار تغییر میشه?

*چگونه میتونیم اثرات بد سلاح حای هسته ای رو کاهش بدیم?