سر کار یا سر کلاس درس یکی از مواردی هستش که باید خیلی حواسمون رو جمع کنیم که دقت کافی رو به موضوع مورد نظر بدیم. در دنیای امروزی ما که پر از وسایل پیشرفته ی الکترونیکی هستش حواسمون به راحتی میتونه پرت بشه و یه جورایی غیر ممکن میشه که بتونیم حواسمون رو جمع کنیم. با دور کردن این وسایل از خودمون و تمیز و پاکیزه نگه داشتن محیطمون میتونیم حواسمون رو جمع کنیم.قبل از هر چیزی برای روزت برنامه ریزی کن

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش زرد کلیک کنید

روش یک از سه روش – قرار گرفتن در محیط درست

قبل از هر چیزی برای روزت برنامه ریزی کن

۱- قبل از هر چیزی برای روزت برنامه ریزی کن

یه جدول برای خودت ترتیب بده و وظایفی که در اون روز باید انجام بدی رو همراه با زمان انجام دادنش در جدول بنویس. نوشتن در جدول باعث میشه مغزت یه جورایی برنامه ریزی بشه و هر کار رو با دقت در زمان مخصوصش اجام بده. این کار همچنین باعث میشه که حواست پرت نشه چون این جدول کاری یه جورایی در مغزت مثل برنامه ثبت میشه.

*برنامه هایی هم در تلفن ها هستن که میتونی کارهایی رو که باید در طول اون روز انجام بدی رو در زمان مشخص بهت یاد آوری میکنن. چون این برنامه ها اون کار مشخص رو در زمان و تاریخ مشخص بهت یاد آوری میکنن.

به خودت زمان بده

۲- به خودت زمان بده

با عجله و دیر سر کار آمدن، باعث میشه که حس استرس بهت دست پیدا کنه. نزار این اتفاق واست بیفته بلکه به موقع از خواب بیدار شو و زمان کافی به خودت برای آماده شدن و…. بده. خیلی بهتر میشه که سر کار یا مدرسه زودتر از موعد مقرر آماده بشی. چون اینجوری بهتر تمرکز میکنی و کمتر حواست پرت میشه.

*زمانی که رو صندلیت نشستی برای رفع استرس بهتره که یه نفس عمیق بکشی. یه دقیقه بدون حرکت بشین و به مغزت استراحت بده و بعد با انرژی کارت رو آغاز کن، این جوری احتمال حواس پرتی خیلی کمه و بهتر میتونی تمرکز کنی.

 

۳- همیشه کارت رو با وظایف ساده تر شروع کن

این کار باعث میشه که تمرکزت بالاتر بره. روزت رو با انجام وظایف ساده تر شروع کن. چون در صورای که وظیفه ت رو با دقت و موفقیت انجام دادی بهت انگیزه میده که دنبال کارهای سخت تر هم بری.

 

۴- در آن واحد فقط روی یه موضوع متمرکز شو

متمرکز شدن روی یه موضوع باعث میشه که بتونی اون کار رو با دقت خیلی بالا انجام بدی که نتیجه عالی خواهد بود. برای جلوگیری از حواس پرتی، یه موضوع رو انتخاب کن و روش کار کن تا زمانی که تمومش کنی، سپس میتونی وظیفه ی بعدیت رو شروع کنی.

تمرین ذهنی انجام بده

۵- تمرین ذهنی انجام بده

با تمرین ذهنی شرایط متمرکز ماندن در طول روز رو برای خودت محیا کن. این به این معنی هستش که فقط به لحظه اهمیت بده و حواست رو به کاری که انجام میدی بده. این کار باعث میشه که ذهنت درگیر نشه و باعث میشه بهترین نتیجه رو بدی.

*ورزش قبل از شروع کار یا مدرسه، بهترین روش آزاد شدن از استرس، هم به صورت ذهنی، هم به صورت فیزیکی هستش. این کار همچنین بهت انرژی کافی برای انجام کار لازم رو فراهم میکنه.

*از طرف دیگه این تمرین میتونه شامل نفس عمیق کشیدن باشه. با این کار احساس تمرکز زیادتری خواهی کرد. و میتونی مقایسه کنی با روزهایی که بدون ورزش شروع کردی و خواهی دید که تفاوتش چقدر زیاده.

۶- اگه محیطت رو دوست نداری یکم عوضش کن

اگه محیطی که توش درس میخونی یا کار میکنی رو دوست نداری و میبینی که حواست رو پرت میکنه، میتونی بری کافی شاپ یا کتاب خونه کارت رو انجا بدی، یا این که میتونی یوم دکوراسیون و… رو تغییر بدی و اونجا رو تبدیل به یه محیط خوشایند بکنی. بودن در اطراف کسانی که درگیر کار هستن و نهایت دقتشون رو به کار میدن کمک میکنه که تو هم درگیر کارت بشی و بیشتر تمرکز کنی.

روش دو از سه روش -تمیز کردن محیط کار و مطالعه

وسایلی که نیاز نداری رو از محیط دور کن

۱- وسایلی که نیاز نداری رو از محیط دور کن

یه نگاه به محیط اطرافت بنداز و ببین اگه واقعا تمیز به نظر نمیاد تمیزش کن. یه میز کاری شلوغ و کثیف باعث میشه که حواست کاملا پرت بشه. همه ی اون چیزهای غیر ضروری رو از محیط اطرافت دور کن و چیزایی که باعث میشن کاراییت پایین بیاد رو از محیطت دور کن.

*برای مثال روی میز کاریت باید فقط موارد مربوط به کار مورد نظر باشه تا حواست پرت نشه. این موارد میتونه چیزهایی شامل کتاب های اضافی، عکس ها، فایل ها، صندلی های اضافی و…. باشه.

 

۲- یه میز کار خوب آماده کن

حتما خیلی تجب میکنی وقتی ببینی تمیزی میز کارت؛چقدر میتونه رو نتیجه اثر بزاره. یه زمانی بزار و ببین چه کارهایی و یا چه چیزهایی هستن که کاراییت رو بالا میبرن.

*مانیتورت رو در فاصله ی مناسب نسبت به چشمانت قرار بده. تلفن و وسایل ضروری مثل خودکار و…رو در نزدیک ترین محل روی میز کارت که دستت به راحتی بهش برسه قرار بده.

کارهایی که باید انجام بدی رو به صورت فایل مرتب کن

۳-کارهایی که باید انجام بدی رو به صورت فایل مرتب کن

این فایل ها به هیچ وجه نباید روی میز کارت قرار بگیرن بلکه باید در یک کشوی جداگانه نگه داری بشن. این کار باعث میشه تمرکزت بالاتر بره و از طرف دیگه فضای زیادی روی میز کاریت در دسترس باشه.

*برای هر کار یه پوشه درست کن. این؛فایلها میتونن بر حسب تاریخ و زمان مراب بشن. هراز گاهی به این پوشه ها سر بزن و موارد غیر ضروری رو ازش حذف کن تا بعدا زیاد گیج کننده نشه.

 

۴- هر روز قبل از ترک محل کار یا مدرسه میزت رو تمیز کن

شروع کردن کار با یه میز کثیف ه روز میتونه گیجت کنه و باعث استرس بشه. از این کار دوری کن و سعی کن میز کاریت روتمیز نگه داری. این کار رو میتونی ر روز با تمیز کردن میز کاریت قبل از ترک محل کار انجام بدی.

*میزت رو سازماندهی کن و هر وسیله ای رو سر جای خودشقرار بده.

انجام این کار باعث میشه که چیزهایی پیدا کنی که هنوز انجامشون ندادی و باید سر موقع تحویلشون بدی.

 

 روش سه از سه روش –  جلوگیری از کارای حواس پرت کن

یه زمان مشخص برای برسی ایمیل ها و پیام های صوتی قرار بده

۱-یه زمان مشخص برای برسی ایمیل ها و پیام های صوتی قرار بده

انجام چندین کار در یک زمان به طرز تعجب انگیزی تمرکزت رو پایین میاره. اگه واقعا نمیدونی در آن واحد ایمیل ها رو چک کنی یا پیام های صوتی رو چک کنی حواست پرت میشه، پس بهتره برای هر کدوم یه زمان مشخص قرار بدی. به جای این کارا یه زمان مشخص برای هر کدومشون قرار بده.

*ایمیلت رو جوری تنظیم کن که هر لحظه که ایمیل میاد رو رو مانیتورت یا تلفنت نشون نده، بلکه فقط با چک کردن ایمیل هات بفهمی که ایمیل دریافت کردی، این طوری حواست کم تر پرت میشه.

 

۲- حتما به خودت استراحت بده

در نظر داشته باش که در ساعات کاری، حتما باید مطالعه کنی ولی یه زمان هایی رو هم به عنوان زما استراحت برای خودت قرار بده. انجام این کار باعث میشه که حواست در حین انجام کار کاملا جمع باشه تا زمانی که به وقت استراحت برسی.

*حتما ساعتت رو تنظیم کن که زمان استراحتت رو بهت یاد آوری کنه در این صورت کم تر هی به ساعتت نگاه میکنی و به این ترتیب حواست جمع کارت میشه. میتونی این کار رو هرشصت دقیقه یه بار انجام بدی و به این ترتیب بعد از هر ساعت کار، ده دقیقه به ذهنت استراحت بدی.

به طور منظم استراحت کن

۳- به طور منظم استراحت کن

استراحت منظم ذهنت رو آروم میکنه و تمرکزت رو بالا میبره، در هر استراحت بهتره که از روی صندلیت پا شی و بدنت رو حرکت بدی و از خوا رفتگی دست و پاهات جلوگیری کنی و به این ترتیب باعث به گردش انداخن دوباره ی جریان خون در اندام هات بشی.

*پنج یا ده دقیقه استراحت بعد از شصت تا نود دقیقه کار، عالی به نظر میرسه. در زمان استراحت میتونی قهوه، چایی و یا آب بخوری یا میتونی بیرون بری و حرکات ورزشی روی بدنت انجام بدی.