تمام عوامل حواس‌پرتی رو از خودت دور کن.

انجام دادن تکالیف درسی ، ممکنه وقت‌گیر و خسته کننده باشه، و نباید زندگی مون را صرف انجام دادن تکلیف کنیم. اینجا بعضی روش‌هایی وجود داره که میتونی با استفاده از اونا تکلیفت رو به خوبی و به دور از عوامل مزاحم انجام بدی. همچنین این نکته مهمه که تو کلاس حواستو کامل جمع کنی و سوالاتتو از معلم بپرسی تا کاملا متجه بشی که تکلیف ازت چی می‌خواد. با مرحله‌ی زیر شروع کن.

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش زرد کلیک کنید

قسمت اول : آماده شدن

۱-منابع و امکانات لازم رو فراهم کن و در یک محیط کاری آرام قرار بده

کار‌ها رو روی یه میز انجام بده و نه توی اتاق خواب، چون باعث تنبلی و حواس‌پرتی میشه. حالا اگه تصمیم گرفتی تو اتاق خواب کارهاتو انجام بدی ، قبلش تمیزش کن. محیط کار باید تمیز و سازمان‌یافته باشه ، چون رو نتیجه‌ی کارت تاثیر داره، همچنین باعث میشه وسایلتو گم نکنی. از نظر روشنایی هم محیط کاریت باید مناسب باشه ، همچنین وسایلی مثل مداد و ماشین‌حساب و … که برای کارت لازم داری ، باید در دسترس باشه.

۲-از پدر مادر و خواهر ، برادرت بخواه که برات حریم خصوصی مهیا کنند

این باعث میشه که احساس راحت‌تری داشته باشی و وقتی که داری کارتو انجام میدی ، حواست پرت نشه.

تمام عوامل حواس‌پرتی رو از خودت دور کن.

۳-تمام عوامل حواس‌پرتی رو از خودت دور کن

به طور مثال ، گوشی موبایل و کامپیوتر  رو خاموش کنی، ( مگر در مواردی که برای انجام تکلیف بهش نیاز داری.) تلویزیون رو خاموش کنی و در رو ببندی. اجازه بده خانوادت متوجه بشند که نمیخوای حواست پرت بشه ، در این صورت به حریم خصوصی تو احترام می‌ذارن.

 

۴-هر موقع نیاز شد ، دوباره سازمان‌دهی و نظم دهی کن

اطمینان حاصل کن که منابع و لوازم مورد نیاز برای انجام تکالیف ، نامرتب و به هم ریخته نباشه.این باعث می‌شه که کارهاتو دشوارتر انجام بدی. یک راه آسون برای این کار اینه که یه برنامه‌ی تمیز کردن ماهانه و یا هفتگی ، واسه جایی که داری تکالیفتو انجام میدی داشته باشی.

۵-لباس‌های راحت بپوش

این باعث میشه ، در طول مدتی که داری درس می‌خونی ، احساس راحت‌تری داشته باشی. حتی می‌تونی لباس خوابت رو بپوشی.

قسمت دوم: برنامه‌ریزی کردن:

برنامه‌ریزی کن و ببین که چه مدت طول میکشه تا تکلیفت رو انجام بدی.

۱-برنامه‌ریزی کن و ببین که چه مدت طول میکشه تا تکلیفت رو انجام بدی

نذار که وقتت هدر بره ، چون دیگه هیچ‌وقت برنمی‌گرده. یه برنامه‌ی مشخص بریز و خودت رو مجاب کن که ازش پیروی کنی. به یاد داشته باش که زمان هیچ‌وقت برنمیگرده. کاری نکن که بعدا احساس تاسف کنی. اگه تکلیفت ، تحویل یه پروژه است ، هیچ وقت تحویلش رو به تعویق ننداز.

 

۲-لیست تکلیف‌هایی که باید انجام بدی رو بنویس و سازمان‌دهی کن

یه محاسبه‌ی سرانگشتی کن وببین که هر کدوم از تمرین‌ها چقدر زمان لازم داره ، و بعد در ابتدا  به سراغ سخت‌ترینش برو. این باعث میشه هرچی در این مسیر پیش میری ، کارت آسون‌تر میشه. اگه انگیزه‌ی کافی رو نداری ، از آسونترینش شروع کن و یا از اون بخشی شروع کن که بهت انرژی می‌ده. همچنین یه ایده‌ی خوب اینه که کارتو با اون بخش‌هایی که مربوط به کامپیوتر میشه ، شروع کنی. در سالن مطالعه ، انجام تکلیف‌هاتو ، اول با اونایی که به منابع سنگینی نیاز دارن شروع کن.

۳-سعی کن تکلیف‌ها رو در طول روز انجام بدی نه این که به شب موکول کنی

دلیل این کار اینه که ، باعث میشه که دیگه در آخر شب وحشت این که نرسی تمومش کنی رو نداشته باشی. همچنین باعث میشه وقت بیشتری در اختیار داشته باشی. همچنین در طول روز ، انرژی و هوشیاری بیشتری در اختیار داری.

قسمت سوم : درس خواندن

 

اطمینان حاصل کن که ، موضوع تکلیف و خواسته‌اش رو به درستی درک کردی که در این صورت دیگه وقتت رو هدر نمیدی و ناامید نمیشی.

۱- اول از همه موضوع تکلیف و خواسته اون  بفهم

اطمینان حاصل کن که ، موضوع تکلیف و خواسته‌اش رو به درستی درک کردی که در این صورت دیگه وقتت رو هدر نمیدی و ناامید نمیشی. قبل این که بخوای شروع کنی ، اگه کمک نیاز داری از معلم بپرس. اگه کمک نیاز داشته باشی ، از این که از افراد خانواده سوال بپرسی ، واهمه و ترس نداشته باش. اگه اونا اطلاعاتی در اون زمینه داشته باشن که بتونن کمکت کنن ، در این صورت حتما ازشون سوال کن.

۲-برای هر تکلیفت ، زمان مشخصی رو در نظر بگیر

این باعث میشه که کارت رو سریع‌تر انجام بدی و به جای این که خسته بشی ، باانگیزه تر کارت رو ادامه بدی.

  • -اگه شخصیتت جوریه که حواست زود پرت میشه، مراحل زیر رو دنبال کن.
  • -به صورت دقیق تصمیم بگیر که در هر زمانی ، باید روی کدوم قسمت از کارت تمرکز کنی.
  • -یه زمان سنج داشته باش و اون رو روی یه مدت زمان کوتاه به طور مثال روی ۵ یا ۱۰ دقیقه ، تنظیم کن. و زمانی که به ۵ یا ۱۰ دقیقه رسید و خاموش شد ، بررسی کن و ببین که آیا روی همون موضوعی که فکر می‌کردی ، هنوز تمرکز داری یا نه.

 ۳-اگه دچار حواس‌پرتی شدی ، خودتو اذیت نکن و با این کار باعث نشو که وقت و انرژیت هدر بره

  • فقط دوباره سعی کن که حواستو جمع کنی و تمرکز کنی. وقتی که با کاری که داری انجام میدی ، مشغول شدی ، حالت هم خوب میشه. اگه متوجه شدی که حواست بارها و بارها پرت میشه ، تلاش کن تا بفهمی که گیر کارت چیه؟؟ مثلا میتونی به عنوان یه سوال بنویسیش.

۴-تکالیفی که برای فردای آن روز نیست رو یه کم به تعویق بنداز ، فقط نه به صورتی که تا لحظه‌ی آخر نری سراغش

اگه یه تمرینی داری که وقت بیشتری برای انجام دادنش داری. انجام دادنش رو به یه زمان دیگه ای ، یا آخر هفته موکول کن. اینجوری بهتر میتونی زمانت رو به تکالیف روزانه‌ات اختصاص بدی. فقط اطمینان حاصل کن که دقیقه نود سمتش نری. دقت کن که چه کار ها و تکلیف‌ها رو به تعویق می‌اندازی ، در این صورت خواهی دونست که چه کارایی باید بعدا انجام بدی.

  • اگه میدونی که ممکنه فراموش کنی ، تکالیفت رو به تعویق ننداز.هر تکلیفی رو همون روز که بهت میدن ، انجام بده. این باعث میشه طبق برنامه پیش بری و شادتر باشی.

۵-در طول مطالعه‌ات ، استراحت کن

در میان انجام تکالیفت ، مدت زمان های کوتاهی رو به استراحتت اختصاص بده. و حواست باشه که رو کارت ، حواس‌جمع و متمرکز باشی.

 

قسمت چهار: انگیزه

وقتی که داری درس میخونی ، یه چیزی بخور.

۱-وقتی که داری درس میخونی ، یه چیزی بخور

داشتن یک میان‌وعده‌ی سالم ، مثل میوه یا سبزیجات ، بعد این که تکلیفت رو تموم کردی ، میتونه تمرکزت رو بیشتر کنه و حافظت رو بهبود ببخشه.

۲-برای هر تکلیفی که انجام دادی به خودت جایزه بده

دوباره استراحت کوتاهی کن و برگرد تا کارت رو تموم کنی. نذار که مدت زمان‌های استراحتت طولانی بشه. اگه داری تعداد صفحات طولانی از یه کتاب رو میخونی ، به عنوان انگیزه ، از  پاستیل استفاده کن. هر دونه پاستیل رو در انتهای پاراگرافی که باید بخونی قرار بده ، و بعد این که اون پاراگراف رو خوندی ، پاستیل رو بخور. به این ترتیب ، یه عامل انگیزشی داری تا خوندن اون قسمت رو تموم کنی.

۳-به این فکر کن ، بعد این که تکالیف رو تموم کردی ، وقت آزاد داری تا ازش لذت ببری

این یه انگیزه ای بهت میده که تکلیفت رو انجام بدی و تمومش کنی.